tirsdag 23. desember 2008

Fugleleir

Er det ikke fantastisk, er det ikke flott, er det ikke brilliant; å få bruke verdens beste hobby i kombinasjon med noe av det morsomste en vet? Og nettopp det er det jeg har fått lov til. Jeg skal nemlig på leir, og ikke en hvilken som helst leir, men fugleleir. Er det ikke helt utrolig?

Tenk deg å kunne fange fugler, høre om Gud, leke, sparke fotball, stå i kiosk kø, synge og bli kjent med mange nye, samtidig, det er jo helt topp. Jeg tror at Vårherre tenkte på det da han laget toppen på hodet til denne fuglen, sånn at han kunne hete toppmeis, og jeg kunne dra et superslakt ordspill om at toppmeiser synes det er topp å være på leir.



Leir er noe av det morsomste som finnes, og jeg er glad jeg slipper å velge mellom to hobbyer, men at jeg kan kombinere dem. Fordi, når Ingunn Magnus i NMS U spurte meg om ikke jeg kunne ta ansvaret for en barneleir i slutten av Mars, så var svaret enkelt: ja. Og når en setter en som meg til å lage leir i slutten av første vårmåned, ja så får det konsekvenser, nemlig en Fugleleir.

Det blir altså en leir, for deg i 5-7. klasse, med tema "Fri som fuglen" siste helga i Mars måned. Innholdet på leiren er jo logisk nok ringmerking, fuglekassesnekring fugletur i skogen +++. Håper bare på å få tid til alt.

Det er ikke første gang i historien at leir og fugler kombineres. På Mesnali ungdomsenter og leirskole har opplegget vært prøvekjørt i årevis, og det med suksess. Der er det leir 8 til 10 mai, og ringmerking av fugl er selvfølgelig hovedattraksjonen. Mer om den leiren kan du lese på www.mesnali.no

Heldigvis for denne leiren så har den tidligere nevnte Ingunn satt inn en motvekt, og spurt en ikke fullt så fugleinteressert, men desto mer leirgira, Ragnhild om ikke hun kunne bli med å planlegge litt. Det var nok ikke så veldig dumt, fordi det kunne jo ha blitt, om mulig, for mye fugl.

Vi er i full gang med planleggingen, en artikkel er forhåpentligvis på vei i Fuglevennen, og snart er hjemmesidene til NMS U oppdatert. Mer leirblogging kommer etterhvert på denne sida her også, så bare følg med.

Skulle du ønske å melde deg på en av fugleleirene, eller du vet om noen som kunne være intereserte, så finner du snart mer informasjon på www.nmsu.no og www.mesnali.no

Nyt våren med fugleleir, det gjør i alle fall jeg!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar