torsdag 8. januar 2009

Artsobservasjoner

Anders (en kompis tidligere nevnt under "Ringmerking på 123" ) Tipset meg om en sak som jeg bare måtte få til. Nemlig å sette inn en teller fra artsobservasjoner.no som viste hvor mange fugler som er observert i det ganske land. Det er jo en artig sak, så jeg kunne ikke dy meg med å sette den inn.

Sånn ser den ut, og fra nå av skal den få stå på siden av bloggen. Desverre så passer ikke opsette på bloggen helt med størrelsen på tellern, men det får gå alikevel.

Artsobservasjoner er egentlig en Svensk sak, som er vel utprøvd og som viser seg å fungere godt. Også når svenskene har investert noen millioner i et sånt fantastisk verktøy, så kommer Norge krypende og spør om ikke vi kan få en kopi, og lage det samme hjemme. Og resultatet er artsobservasjoner.no Her kan alt mulig legges inn av biologiske ting, pattedyr, amfibier, moser, lav, sopp, fugler og insekter. Det er også lett å hente ut data fra observasjonene. Kjempegøy rett og slett. det trengs også flere observatører til å ra¨portere inn, så bare skriv deg på.

Jeg trodde ikke at jeg skulle skrive dette her men nå kommer det: Det trengs flere til å raportere planter, vekster og insekter en fugler, så bare heng deg på. Det er nok sånn at det absolutt er flest ornitologer som raporterer inn sine fugleobservasjoner, håper på at botanikerne og entomologene blir flinkere også. Dess mer som rapporteres inn, des mer får vi vite om naturen vår, og dess mer vet vi om 100 år når klimaet ser anerledes ut.

Så stå på, og raporter inn.




1 kommentar:

  1. Tar oppfordringen seriøst og rapporterer herved inn en gråhegre observert ved dammen på Skansen i går kveld kl 23.12. Den stod der en god stund, så vi rakk å bli riktig så gode venner før både den og jeg måtte fly videre;)

    SvarSlett