onsdag 14. januar 2009

Fuglesykdommer

Det er ikke sjeldent at sykdommer på fugl kommer opp som tema når jeg sier jeg driver med ringmerking. Den vanligste kommentaren er faktisk noe sånt som: "er du ikke redd for å få fugleinfluensa da?" Og det er et viktig spørsmål, ikke fordi det er særlig sannsynlig at en fugl har fugleinfluensa, men mer fordi det er noe som ikke alle vet så mye om. Og media har absolutt hatt en dårlig og lite objektiv fremstilling av nettopp det med fuglesykdommer.

Vi har flere sykdommer på fugl, noen kan også smitte over på mennesker. Her kommer en liten presentasjon om noen av dem.


Fjørfeinfluensa (fugleinfluensa)

Salmonella

Trichomonas gallinae

Fuglelopper


Fjørfeinfluensa:
Er egentlig en rekke virus som har sitt opphav i Asia. Den betegnes med bokstavene H og N, og den farlige typen, som kan smitte over på mennesker, heter H5N1. Mer info om den finner du på: http://www.mattilsynet.no/fugleinfluensa
Nå er det heldigvis ikke observert fugleinfluensa i Norge, og det er heller ingen grunn til bekymring for akkurat den. Grunnen til det er følgende: Fugleinfluensa rammer for det meste fjørfe, den er ikke observert i Norge, Det skal mye til at en av småfuglene våre har fugleinfluensa, det skal mye til at en fugl med fugleinfluensa går i nettet i det hele tatt.


Salmonella:
Det er en ganske vanlig fuglesykdom, og jeg har sett fugl med salmonella på foringsplass noen ganger. Det finnes over totusen typer, og det er ikke alle som er farlige. salmonella er egentlig en gruppe bakterier, og som fellesnevner, så kan de lage magetrøbbel. Jeg har til dags dato ikke hatt noe problem med salmonella, eller hørt om noen andre ringmerkere som har hatt det, men likevel tar jeg forhåndsregler. Ingen spising når en holder på med ringmerking, og alle som har vært med på aktiviteten må vaske seg på henda med såpe før de spiser. Salmonella bakterien smitter gjennom avføring, og foringsplasser kan derfor være en smittekilde. mer informasjon finner du på: http://www.vetinst.no
og http://miljolare.no

Trichomonas gallinae
Den her kan jeg ikke så mye om, det var først i høst at jeg hørte om den. Det er etter hva jeg har skjønt en ensella parasitt som forosaker en infeksjon i svelget hos duer, men kan også gå på finkefugler, noe den har gjort i stor skala på grønnfinker i høst. Det er ingen fare for at den smitter over til mennesker, men renslighet er allikevel greit når en behandler mange fugler. jeg er derfor nøye med å vaske posene mine gjevnlig, og også hendene hvis jeg handterer riktig mange fugl. Mer info finner du her: http://www.vetinst.no/

Fuglelopper:
Dette er et temlig vanlig fenomen for ringmerkere. Jeg har ofte hatt bitt oppover armene etter å ha drevet med kassemerking. (Det vil si merking av fugler som befinner seg i fuglekasser) Det er heldigvis ikke noe å være redd for, og de forsvinner igjen i løpet av dagen, eller natten. Den beste bekjempelsen av fuglelopper er rengjøring av kasser. Hvis du vil vite mer om fugleloppa, så kan du flge denne linken her http://www.fhi.no



Så til alle bekymra foreldre som tenker å la barna sine få lov til å merke fugl; det er ingen grunn til at barna ikke skal få være med.


2 kommentarer:

  1. Kjempe flott Trygve!
    Hilsen
    Nana :)

    SvarSlett
  2. psykiateronline1. juni 2021 kl. 00:27

    Takk for at du delte denne artikkelen, det vil virkelig være nyttig for alle. I mellomtiden, hvis noen føler seg deprimerte, har angst eller har en slags psykisk lidelse, kan du kontakte oss eller besøke nettstedet vårt, så besøk vår webside.
    psykologpsykiater

    SvarSlett