torsdag 15. januar 2009

...dra på leir å være fri...

Nå begynner fugleleirplanleggingen å ta form: et førsteutkast av programmet er ferdig, og jeg begynner å få kriblinger i magen allerede.
Jeg tenkte å skrive litt sånn generelt om leirer her, sånn at du som er litt interessert kan få stillet nysgjerrigheten litt.

Å holde en fugl i hånden for så å slippe den løs igjen er en helt egen opplevelse som sitter igjen i lang tid. Jeg tror at slike opplevelser er med på å gi barna gode naturopplevelser, som er med på å gi barna en følelse av ansvar for naturen vår.

Det første jeg ofte får spørsmål om når jeg sier jeg skal på leir, er ofte: hva gjør holder dere på med på leir?

Og det svaret varierer fra leir til leir. Det finnes fugleleir, russeleir, musikkleir, fotballeir, villmarksleir, adventsleir, barneleir, actionleir, knøtteleir, familieleir, påskeleir, ungdomsleir, skileir, nyttårsleir, korleir, ogsåvidere ogsåvidere. Men det er noen elementer som følger med alle leirene: bibeltime, morokveld, snusen, misjonsinfo, mat og kiosk.

De leirene hvor jeg er engasjert, er i kristen regi, det betyr ikke at de er veldig forkynnende, men det betyr at på hver leir så har vi noe vi kaller en bibeltime. Disse bibeltimene varierer mye fra leir til leir, og det er forskjellige temaer som tas opp. På adventsleir for eksempel, så er det jo naturlig å snakke om advent, mens på fugleleir, så vil nok forvalteransvaret, og naturen være temaet.

Snusen er også en sak for seg, det er en som ser etter at en har det ryddig på rommet, og han finnes på omtrent alle leirstedene i hele norge, men gjerne med forskjellige dekknavn som: Peder Olsen, snusern eller snusen. Av en eller annen grunn så synes barna at det er kjempespennende å finne ut hvem som er snusen (det er alltid en av lederne) og å vinne premien for ryddigste rom på slutten av leiren. Det har jo også en praktisk funksjon, fordi det hjelper til med å holde litt bedre orden på rommet, og kanskje det blir litt færre som får med seg feil underbukser hjem til mor.

På fugleleir, så vil ringmerking av fugl være hovedaktiviteten. Da får barna nærkontakt med fuglene, holde dem og se dem skikkelig. Jeg liker å la barna gi navn til fuglene også, da blir det morsommere hvis en skulle få dem igjen en annen gang.

Denne fuglekongen ble fanget på vår og fugleleir på mesnalia. Det er en ganske liten krabat, og omtrent samtilige barn, unge, og til og med voksne, har blitt ganske forundret over at vi har så liten fugl i norsk natur. Flott er den jo også, og ekstra spennende blir det når en får høre eventyret om fuglekongen i tillegg.

Å dra på leir for første gang kan være ganske skummelt, da er det godt å ha med seg en kamerat, eller ei veninne. så ordner det seg at dere får sove på samme rom. Også er det mange ledere som det går an å snakke med hvis det skulle være noe.
Rommene på Stenbekk der fugleleiren skal være er nyoppussede, med bad på hvert rom, og fire sengeplasser. Maten er upåklagelig fra godkjent storkjøkken, og aktivitetsmulighetene må kunne sies å være for en hver smak. Her er spill, bordtennis, billiard, musikkinstrumenter, fotballløkke og massevis av plass til å boltre seg på.

En av aktivitetene på leiren vil bli fuglekassesnekring. Fuglekassene får barna med seg hjem til odel og eie, og hvis en henger dem opp med en gang, så kan det jo hende at det kommer en svarthvit fluesnapper allerede samme vår.

Det var litt sånn ustrukturert leirinformasjon, skulle det være noe du lurer på angående leir, så ikke nøl med å sende meg en mail eller skrive en kommentar til dette inlegget, så skal jeg svare så godt jeg kan. Mailadressen min er: trygvedanbolt(at)gmail.com

Så velkommen på leir

6 kommentarer:

  1. Dette høyrest skøy ut! Kan eg bli med?

    SvarSlett
  2. Tja botanikere på fugleleir??? Tror du det går så bra ;)

    SvarSlett
  3. Åh, så koselig! Håper du har det megabra, Trygve! Mesnali<3
    Klem fra Mari

    SvarSlett
  4. Når skal denne leiren være?? Hvis jeg har tid, kanskje jeg blir med som leder? Jeg kan jo svært lite om fugler da, men kan jo litt om Jesus og Gud og DHÅ og sånn!

    SvarSlett
  5. Ja det hadde vært kjempeknall. Fuglene kan jeg ta meg av :)

    SvarSlett
  6. Trygve... du er utfordret, ta en titt på bloggen til din bror.

    SvarSlett