fredag 21. november 2008

Fangstmetoder

De aller fleste gangene jeg forteller noen at jeg driver med ringmerking, så er det første spørsmålet som kommer følgende; hvordan klarer du å fange fuglene?
Og hver gang så svarer jeg at jeg står helt stille på et ben med solsikkefrø i hånda mens jeg plystrer sangen til den fuglen jeg vil fange. Det er selvfølgelig ikke sant, men det er like gøy hver gang noen går på.


En stakkars Svartmeis (Periparus ater) som har satt seg fast i mistnettet. Heldig for den ble den raskt plukket ut, og tildelt en ny og skinnende aluminiumsring.

Det finnes mengder av mer eller mindre kreative måter å fange fugler på; snare, skyte, helle olje i vannet... Men i forbindelse med ringmerking så er det tre måter som dominerer;

Plukke unger på reir, mistnett og ruser.
Felles for dem alle er at de er effektive og at de tar sikte på å ikke skade fuglene. For å få lov til å fange fugler med ruser, nett og lignende kreves det "A-lisens" eller også kalt nettlisens. Det er for å kvalitetssikre fangingen slik at en skader minst mulig fugl, og at en får best mulig bestemming av de fuglene som blir fanget.

Mistnett
Mistnettet er den metoden jeg benytter mest, og også den måten jeg kan fange fugler mest effektivt på. Nettet er spesialkonstruert til fugler, og er laget slik at det ikke skal skade fuglene. Når jeg forteller at jeg bruker nett i ringmerkingen, så er det mange som ser rart på meg, og trekker paraleller til fiskegarn, hvor fiske gjerne dør i garnet, eller i hvertfall sitter skikkelig fast.
Men fuglenettet er konstruert litt anerledes; det har nemlig 2-4 langsgående "lommer", slik at fuglen faller ned i dem og blir liggende der til noen kommer og tar dem ut. Fuglene setter seg ofte fast i nettet, men ikke som fisken. Som regel så er det bare å løsne føttene til fuglen, snu den rundt, og så er den løs. Noen ganger må en også dra et par masker over hodet.

Bakdelen med nett er at det er svært utsatt for predatorer. Det skal ikke mye til for at en rev, katt eller spurvehauk benytter anledningen til et blillig måltid, hvis en ikke passer på. En kan heller ikke bruke nett i regnvær eller når det er mye vind, da kan fuglene lett komme til skade.

Ruser
Ruser er også en relativt vanlig metode for å fange fugler. Den mest kjente rusa er kanskje kråkefella, som også blir benyttet til jakt. Blant ringmerkere så er ei lita ruse mynta på småfugler også svært vanlig. Fordelen med ruse fremfor mistnett er at en ikke trenger å overvåke rusa. For mens det i mistnett kan komme predatorer som rev, katt og spurvehauk, kommer ingen av dem inn i rusa. Rusa kan også brukes selv om det er litt dårlig vær, i og med at fuglene står riktig vei inne i rusa. Personlig tror jeg det er mer behagelig for fuglen å bli fanget i ruse også, fordi den inne i rusa kan fly litt rundt, spise, og slappe av.


Her er rusa mi, den står et sted i Ås, og er en kjekk innretning som gjør det mulig å merke selv om en har det litt travelt. Oppå rusa ser du lydutstyret mitt som står og lager sidensvanslyd.

Fugleunger på reir
Å ringmerke fugleunger på reir er kanskje den enkleste måten å fange fugler på. Metoden gir også svært gode data, siden en vet nøyaktig alder, og fødested for fuglene. Metoden går ut på å lete opp reir, og merke ungene som er i riktig alder (har utviklet tarsen sin). Den største kritikken mot metoden er at man tenker seg at foreldrene skyr reiret etter at man har tatt på ungene. Det er helt sant at fuglene ofte skyr reiret hvis en har vært i kontakt med det, mendet er svært liten fare for det etter at ungene er klekt. Men det betyr ikke at en ikke skal la fuglene være i fred, og forstyrre dem minst mulig.
For å merke fugleunger på reiret så trenger en "B-lisens".

Andre fangstmetoder
Det finnes mange andre fangstmetoder som også benyttes i ringmerkingens tjeneste. Og noen ganger så er det ikke måte på kreativiteten på innretningene. Det finnes også en egen bok om emnet.

jeg har bevisst ikke beskrevet fangstmetoder i detalj her, siden jeg ikke er interesert i at folk med andre hensikter en fuglenes ve og vel skulle komme til å kikke på sida. Men skulle det være interesse for å være med å merke en dag, så bare ta kontakt på e-mail; trygvedanbolt(at)yahoo.com, så får vi se hva vi kan få til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar