fredag 21. november 2008

kikkert, teleskop og fotoutstyr

Det er ikke til å komme unna en kikkert når en driver med fugler, uansett om du er ringmerker, krysser, erfaren eller helt fersk, er kikkerten en slags basis ting som er nødvendig for å holde på med hobbyen.
En god fuglevenn bruker å si at han føler seg naken hvis han går ut uten kikkerten; og det er noe sant i det.'


Her er min kikkert, en stor kloss med alt for stor forstørrelse. Det er mye bedre en å løpe rundt "naken", men jeg skal ærlig innrømme at en Leica ultravid eller en Nicon High Grade ikke hadde vært å forakte.

Kikkertmarkedet er stort, og valget er ikke enkelt, i tillegg kommer fotoapparat og teleskop, for ikke å nevne fotolinser i forskjellige størrelser, fasonger og prisklasser. Det er så mye å velge i at jeg tør påstå at det finnes flere kikkertmodeller en fuglearter i verden. (Ville kanskje ikke sitert meg selv der alt for ofte.)
Kikkerter er også en egen religion innad i fugeverdenen, og mange ofrer tusenvis av kroner på optikkens alter. Personlig klarer jeg meg fint med en billig kikkert, selv om det sitrer litt i magen når jeg får låne en leica eller swarovski av en eller annen kamerat.

Noen generelle tips hvis en tenker å se seg om etter kikkert er:
1. Google litt og les anmeldelsene, mange kikkert og fotosider har også gode råd og tips.
2. Tenkk heller på lysgengivelse en på forstørrelse.
3. Greit å tenke på hvor mye en syns det er verdt å legge i interessen. Husk at en god zeiss kan lett finansiere en ferietur til røst, orresanden, lista eller fokstumyra, eller kanskje til alle fire.

Jeg vet at dette kommer litt på sida av ringmerking, men kikkert er et så viktig tema at det måtte med.


tips til startsted: www.kikkert.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar