mandag 17. november 2008

Religion og ringmerking

Jeg er en av de som har håpløs tro på nyttårsforsetter, men som pr dags dato ikke har klart å holde et eneste et av dem. Et av nyttårsforsettene, som nok er det som sprekker mest, er at jeg vil lese mer i bibelen en fugleboka. Jeg vet at det er en del som nok vil rynke litt på nesa når jeg sammenligner de to bøkene. Men i siden jeg har en fot innenfor både en del kristne miljøer, og ornitologiske, tror jeg at jeg har grunnlag for å hevde at begge kan til tider sees på som livssyn. Mens de pentakostale skiller seg fra lutheranerne , så er det krysserne som nok vil bli sett på som karismatikerne i ornitologien.

På nattbordet mitt har jeg tre ting som har stor innvirkning på livet mitt. Det første er selvfølgelig Gyldendals store fuglebok, så er det bibelen, og til sist et bilde av mamma.
Foto: Trygve Danbolt

Men noen ganger tar en jo og strammer seg opp, legger fra seg fugleboka, (om ikke så veldig langt unna) og tar frem bibelen. Heldigvis så står det litt om fugler i bibelen. Nå skal ikke jeg hevde at artsbeskrivelsene er så veldig gode, og systematikken kan skranter også til tider; i følge bibelen er flaggermusen en fugl. (5.mosebok 14.18) Men mangelen til gyldendal vil vel kanskje være ensidigheten i språket.

Den store forskjellen vil likevel være de grunnleggende verdiene i hver av de to livssynene; i ornitologien så er det fuglene som nok er det helligste, og nærmere himmelen kommer man ikke.
Mens i kristendommen så er det nåden, og troen på Gud som er viktig.

Av likheter kan nok synd nevnes; i kristendommen så er stjeling, dreping, lyving, o.s.v regnet som synd, mens faunakriminalitet nok er den største dødssynden i ornitologien.

Jeg vet ikke helt om det gir noe mening og ta opp forskjellen mellom ornitologien og kristendommen her, men det er noe med det å ta opp alle sider av en så viktig sak som fuglegalskap nok er.

Med dette er du forhåpentlig advart, ornitologien kan bikke over og få religiøse tendenser.

3 kommentarer:

  1. "Det første er selvfølgelig Gyldendals store fuglebok, så er det bibelen."

    hmm...

    SvarSlett
  2. Ja, er det ikke sånn hos alle? Skjønner ikke helt hva du mener, Gyldendals fuglebok blir jo ofte kalt fugleguide, og en guide er jo en som leder, eller viser riktig vei, og det er jo bibelen også. Så er det bare hvilke vei en vil gå på...

    SvarSlett