fredag 21. november 2008

Tanga

En av ringmerkerens beste venner er tanga, den får være med over alt, og de aller fleste merkerne som jeg kjenner har sin egen favoritt som de bruker. I hvertfall har jeg det, og når jeg merker sammen med andre merkere så liker jeg å bruke min egen tang.

Her ligger mitt asortemang av tenger. Tanga med oransje skaft er min favoritt. Linjalen som brukes til å måle vingelengde med, og "nødsaksa" mi har også sneket seg med i bildet.

Det er ikke en hvilken somhelst tang en kan bruke når en ringmerker; den må være spesiallaget med hull som passer til de forskjellige ringstørrelsene. Men ellers så ligner den på en helt vanlig knipetang som du kan få på Maxbo.

Tengene som blir brukt til ringmerking kan deles inn i to kategorier; åpne og lukke tenger.
Åpnetanga er den som blir minst brukt, men som alltid må være med. Den er kjekk å ha hvis en skulle fange en fugl med en slitt ring, eller hvis ringen ble satt litt feil på, eller hvis en av en eller annen grunn absolutt vil ta av en ring på en fuglefot.

Lukketanga er den viktigste og mest brukte. Den har hull som passer til de forskjellige ringstørrelsene. Det er viktig at en har en god tang, slik at ringen kan bli satt skikkelig på, slik at den ikke er til hinder for fuglen.

Tengene kjøpes på naturbokhandelen, som er det eneste stedet så vidt jeg vet, som forhandler sånt i Norge. Der kan en forøvrig få kjøpt omtrent alt annet som en skulle ha behov for relatert til fugler.

Nødsaksa
"Nødsaksa" er en helt vanglig neglesaks fra europris til 19.90 Den har en god prevantiv virkning, siden en aldri har bruk for den når en tar den med seg. Poenget med saksa er å kunne klippe ut tunga til ei rødstrupe, hode til en alt for godt innviklet granmeis, eller andre formål hvor en heller ofrer ei nettmaske eller to istedenfor fuglen.

Tror det var bra nok info om tenger og sånt for denne gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar